Hop til indhold
Sonderborg
  • Forside
  • Dagtilbud
    • Barnets sproglige udvikling
      • Sproglig udviklingstrappe
      • Sproglige milepæle 0-6 år
      • Milepæle inden for de enkelte sprogområder
      • Milepæle for tidlig læseudvikling – fra 6-36 måneder
      • Sprogets regler
      • Børn lærer sprog sammen med andre – artikler til inspiration
    • Sprogarbejde i dagtilbud
      • Sprogarbejde i dagpleje, vuggestue og børnehave
      • Samtaler i hverdagen – Dialogisk læsning – Tematiseret sprogarbejde
      • Dialogisk læsning
      • Tematisk sprogarbejde for pædagogisk personale
    • Anvendelse af SprogTrappen
      • SprogTrappen
      • Sådan arbejder vi med SprogTrappen i dagplejen og vuggestuen Sønderborg Kommune
    • Vurdering af barnets sprog – Sprogvurdering 3-6
      • Hvad er sprogvurdering?
      • Hvem skal sprogvurderes?
      • Dagtilbudsloven §11
      • Sprogvurdering i Sønderborg
      • Hvad gør vi efterfølgende?
      • Sprogopfølgningsmøder
    • Når der er knas med sproget
      • Sproglige vanskeligheder
      • Hvordan kan der hjælpes?
    • Hvornår er der brug for hjælp til sprogudvikling?
      • Hvordan kan der hjælpes?
    • Overgange (passager)
    • Tosprogethed (flersprogethed)
    • Tidlig literacy
    • Fagpersoner
      • PPR
      • Læsevejledere
      • Sprog- og læsekonsulent
      • Koordinator for flerkulturel arbejde i dagtilbud
      • Sundhedsplejersker
    • Inspiration
    • Bibliotekernes Sprogspor
  • Skole
    • Læsning
      • Indskoling
      • Mellemtrin
      • Udskoling
      • Læsekonferencer
    • Faglig læsning
      • Den sproglige dimension i alle fag
      • En læseguide
      • Læsning i fagene – et inspirationsmateriale – til faglærer og fagteam på mellemtrinnet og i overbygningen
      • De sproglige mål
      • Faglig læsning og skrivning
      • Sproglig udvikling som tværgående tema
      • Dansk som andetsprog som dimension i fagene
    • Vurdering Test Evaluering
    • Børnehaveklasse
      • Fælles mål i børnehaveklassen
      • Milepæle for læsning i børnehaveklassen
      • Sprogvurdering i børnehaveklassen
      • Resultat, fortolkning og opfølgning
      • Inspiration til børnehaveklassen
    • Tosprogede – DSA
    • Overgange (passager)
      • Overgang fra daginstitution til skole
      • Overgang fra børnehaveklasse til 1. klasse
      • Overgang fra indskolingen til mellemtrinnet
      • Overgang fra mellemtrinnet til udskolingen
      • Fra grundskole til ungdomsuddannelse
      • Overgang ved lærerskift, skoleskift, sygdom, praktikanter mm.
    • Fagpersoner
      • PPR
      • Læsevejledere
      • Ordblindevejledere
      • VidensBy og faglige vejledere
      • Sprog- og læsekonsulent
      • Sundhedsplejersker
  • Sprog- og læsevanskeligheder
    • Læsevanskeligheder
      • Hvad er læsevanskeligheder?
      • Skrivevanskeligheder
      • Afkodning
      • Sprogforståelse
      • Sammensatte læsevanskeligheder
      • Screening i forhold til sammensatte læsevanskeligheder
    • Når der er knas med sproget
      • Sproglige vanskeligheder
      • Hvordan kan der hjælpes?
      • Anvendelse af SprogTrappen
    • Ordblindhed/dysleksi
      • Hvad er ordblindhed?
      • Nationalt Videncenter for Ordblindhed
      • Risikotegn på ordblindhed
      • Forebyggende – foregribende – indgribende indsats
      • Hvem kan identificere ordblindhed og andre læsevanskeligheder i Sønderborg Kommune?
      • Ordblinderisikotesten
      • Ordblindetesten
      • Procedure for identifikation af børn/elever i risiko for læsevanskeligheder
    • Kompenserende IT
      • Tale til tekst-ressource
      • Indscanning af tekster
      • Indscannede tekster
      • Vejledning
      • Folkeskolens prøver på særlige vilkår
      • Afgørelse om særlige prøvevilkår
      • Deadlines
      • Forlænget prøve- og/eller forberedelsestid
      • Inspiration
    • Forudsætninger for læsning
      • Hvad er sproglig opmærksomhed?
      • Hvad er fonologisk opmærksomhed?
      • Inspiration
    • Inspiration
  • DLD

Milepæle inden for de enkelte sprogområder

Ordforråd


Vil du vide mere om ordforråd så kan du klikke her

 

Sætningsopbygning og grammatik


Vil du gerne vide mere om sætningsopbygning og grammatik kan du klikke her

 

Historiefortælling og narrativ kompetence


Vil du gerne vide mere om historiefortælling og narrativ kompetence kan du klikke her

 

Kommunikativ kompetence


Vil du gerne vide mere om kommunikativ kompetence kan du klikke her

 

Skelnen af sproglyd


Vil du gerne vide mere om skelnen af sproglyd kan du klikke her

 

Bogstavkendskab

Vil du gerne vide mere om bogstavkendskab kan du klikke her

 

Kendskab til det skrevne ord

Vil du gerne vide mere om kendskab til det skrevne ord kan du klikke her

 

Skriftsproglige begreber

Vil du gerne vide mere om skriftsproglige begreber kan du klikke her

Sønderborg Sprog og Læs   Jyllandsgade 36