Hop til indhold
Sonderborg
  • Forside
  • Dagtilbud
    • Barnets sproglige udvikling
      • Sproglig udviklingstrappe
      • Sproglige milepæle 0-6 år
      • Milepæle inden for de enkelte sprogområder
      • Milepæle for tidlig læseudvikling – fra 6-36 måneder
      • Sprogets regler
      • Børn lærer sprog sammen med andre – artikler til inspiration
    • Sprogarbejde i dagtilbud
      • Sprogarbejde i dagpleje, vuggestue og børnehave
      • Samtaler i hverdagen – Dialogisk læsning – Tematiseret sprogarbejde
      • Dialogisk læsning
      • Tematisk sprogarbejde for pædagogisk personale
    • Anvendelse af SprogTrappen
      • SprogTrappen
      • Sådan arbejder vi med SprogTrappen i dagplejen og vuggestuen Sønderborg Kommune
    • Vurdering af barnets sprog – Sprogvurdering 3-6
      • Hvad er sprogvurdering?
      • Hvem skal sprogvurderes?
      • Dagtilbudsloven §11
      • Sprogvurdering i Sønderborg
      • Hvad gør vi efterfølgende?
      • Sprogopfølgningsmøder
    • Når der er knas med sproget
      • Sproglige vanskeligheder
      • Hvordan kan der hjælpes?
    • Hvornår er der brug for hjælp til sprogudvikling?
      • Hvordan kan der hjælpes?
    • Overgange (passager)
    • Tosprogethed (flersprogethed)
    • Tidlig literacy
    • Fagpersoner
      • PPR
      • Læsevejledere
      • Sprog- og læsekonsulent
      • Koordinator for flerkulturel arbejde i dagtilbud
      • Sundhedsplejersker
    • Inspiration
    • Bibliotekernes Sprogspor
  • Skole
    • Læsning
      • Indskoling
      • Mellemtrin
      • Udskoling
      • Læsekonferencer
    • Faglig læsning
      • Den sproglige dimension i alle fag
      • En læseguide
      • Læsning i fagene – et inspirationsmateriale – til faglærer og fagteam på mellemtrinnet og i overbygningen
      • De sproglige mål
      • Faglig læsning og skrivning
      • Sproglig udvikling som tværgående tema
      • Dansk som andetsprog som dimension i fagene
    • Vurdering Test Evaluering
    • Børnehaveklasse
      • Fælles mål i børnehaveklassen
      • Milepæle for læsning i børnehaveklassen
      • Sprogvurdering i børnehaveklassen
      • Resultat, fortolkning og opfølgning
      • Inspiration til børnehaveklassen
    • Tosprogede – DSA
    • Overgange (passager)
      • Overgang fra daginstitution til skole
      • Overgang fra børnehaveklasse til 1. klasse
      • Overgang fra indskolingen til mellemtrinnet
      • Overgang fra mellemtrinnet til udskolingen
      • Fra grundskole til ungdomsuddannelse
      • Overgang ved lærerskift, skoleskift, sygdom, praktikanter mm.
    • Fagpersoner
      • PPR
      • Læsevejledere
      • VidensBy og faglige vejledere
      • Sprog- og læsekonsulent
      • Sundhedsplejersker
  • Sprog- og læsevanskeligheder
    • Læsevanskeligheder
      • Hvad er læsevanskeligheder?
      • Skrivevanskeligheder
      • Afkodning
      • Sprogforståelse
      • Sammensatte læsevanskeligheder
      • Screening i forhold til sammensatte læsevanskeligheder
    • Når der er knas med sproget
      • Sproglige vanskeligheder
      • Hvordan kan der hjælpes?
      • Vurdering af barnets sprog – TRAS (Tidlig Registrering Af Sprogudvikling)
    • Ordblindhed/dysleksi
      • Hvad er ordblindhed?
      • Risikotegn på ordblindhed
      • Forebyggende – foregribende – indgribende indsats
      • Hvem kan identificere ordblindhed og andre læsevanskeligheder i Sønderborg Kommune?
      • Ordblinderisikotesten
      • Ordblindetesten
      • Procedure for identifikation af børn/elever i risiko for læsevanskeligheder
    • Kompenserende IT
      • Tale til tekst-ressource
      • Indscanning af tekster
      • Indscannede tekster
      • Vejledning
      • Folkeskolens prøver på særlige vilkår
      • Afgørelse om særlige prøvevilkår
      • Deadlines
      • Forlænget prøve- og/eller forberedelsestid
      • Inspiration
    • Forudsætninger for læsning
      • Hvad er sproglig opmærksomhed?
      • Hvad er fonologisk opmærksomhed?
      • Inspiration
    • Inspiration
  • DLD

Dagtilbud

 

 

Barnets sproglige udvikling

Sprogarbejde i dagtilbud

Anvendelse af SprogTrappen

Vurdering af barnets sprog

Når der er knas med sproget

Er der brug for hjælp til sprogudvikling?

Overgange

Tosprogethed (flersprogethed)

Tidlig literacy

Fagpersoner

Inspiration

Bibliotekernes Sprogspor

Sønderborg sprog og læs
Jyllandsgade 36