Procedure for identifikation af børn/elever i risiko for læsevanskeligheder

Dagtilbud:

  • Dagpleje/vuggestue: Der udarbejdes en TRAS på barnet fra 2-3 år – Sådan gør vi i Sønderborg
  • Børnehave: 3-års sprogvurdering (Rambøll/Hjernen og Hjertet) af alle børn – Sprogvurdering i Sønderborg
  • Børnehave: 4-års sprogvurdering (Rambøll/Hjernen og Hjertet) af de børn, som ikke var sprogligt alderssvarende i 3-års sprogvurderingen (fokuseret og særlig indsats) – Sprogvurdering i Sønderborg
  • Sprogvurdering inden skolestart

Børnehaveklassen:

  • Sprogvurderingsmaterialet (Rambøll/Hjernen og Hjertet)
  • Individuel sprogscreening
  • Ordblinderisikotesten (i slutningen af børnehaveklassen)
  1. klasse:
  • Ordblinderisikotesten (i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse)
  1. klasse:
  • DVO’s nonordstavning som gruppetest i slutningen af 2. klasse.
  • Evt. de tre individuelle test fra DVO (kan også tages i begyndelsen af 3. klasse):
    • Højtlæsning af ord
    • Højtlæsning af nonord
    • Fonologisk subtraktion
  • Elbros ordlister
  • Nationale Test i læsning
  1. – 6. klasse:
  • Elbros ordlister
  • Testbatteriet
  • IL, Individuel Læseprøve
  • Den nationale Ordblindetest (fra 4. klasse)
  • Nationale Test i læsning

 

  1. – 9. klasse:

 

Ungdomsuddannelser:

 

Ordblindhed i grundskolen: Et inspirationsmateriale