I Børnehaveklassen tages udgangspunkt i leg og målrettede aktiviteter med sproget. Eleven skal være opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.
Kompetenceområdet sprog omfatter seks færdigheds- og vidensområder.
- Samtale fokuserer på, at eleverne tilegner sig færdigheder i de grundlæggende talesproglige handlinger at lytte, tale og spørge.
- Fortælling fokuserer på, at eleverne kan gengive indhold af tekster.
- Sproglig bevidsthed fokuserer på, at eleverne får mulighed for at reflektere over sproget.
- Skrivning fokuserer på at fremme elevernes indsigt i, at skrivning er en skriftlig kommunikationsform, der handler om at udtrykke et budskab. I denne sammenhæng fokuseres på det alfabetiske princip(standardlyde), samt hvordan ord sættes sammen til sætninger. Direkte undervisning i bogstavernes lyde og deres forbindelser til ord vil være et centralt element i arbejdet.
- Læsning fokuserer på at eleven får mulighed for at gennemløbe følgende læseudvikling: Legelæsning – logografisk/”helords” læsning – alfabetisk læsning.
- It og digitale medier fokuserer på, at eleverne lærer om ikoner og værktøjsfunktioner i digitale medier.
Undervisningen i Børnehaveklassen omfatter bl.a.:
- situationsuafhængigt sprog
- ordforråd
- sproglig opmærksomhed (eksempelvis rim og remser)
- alfabetlege (sammenhæng mellem bogstav og lyd)
- højtlæsning (traditionel og dialogisk)
- opdagende læsning (individuel og fælles)
- opdagende skrivning (børnestavning og korrekt skrivning af lydrette småord)
Vejledning til børnehaveklassen
Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer