Et solidt og nuanceret ordforråd er en forudsætning for at kommunikere, for at udveksle følelser og tanker og for at tilegne sig og producere viden – livet igennem (Stahl & Stahl 2004).
Barnet lærer sproget i dagpleje, vuggestue og børnehave ved at være sammen med deres vigtige trygge voksne. Vores opgave som professionelle voksne er at lære barnet at kommunikere.
For at udvikle børns sprog i dagpleje, vuggestue og børnehave arbejdes der med pædagogiske aktiviteter som en del af hverdagen ud fra læreplanstemaer. Her er den sproglige udvikling en del af læreplanerne. Det arbejdes både med planlagte og spontane aktiviteter i hverdagen i større eller mindre grupper – og den daglige dialog med barnet er altid med sprogudviklingen som fokus.
At barnet lærer at kommunikere er livsnødvendigt – og at barnet lærer, er nyttigt for barnets videre udvikling.
Sprogfremmende aktiviteter kan være:
- Rim og remser – eksempler: En hest i rom, Volapykremser og tungekrøllere, Rimkort 1, Rimkort 2 og Rimkort 3 (lottesalling.dk)
- Dialogisk læsning
- Emnearbejde, eks. med overbegreberne dyr, kroppen, køkken, tøj osv.
Ideer
- Den blå elefant skal ud at køre – og andre ideer til et sprogligt fokus i dagtilbud
- Sprog er en gave
- God praksis i arbejdet med tosprogede børn i dagtilbud
- Leg sproget frem (Kilde: lottesalling.dk)