De daglige samtaler er et centralt udgangspunkt for at arbejde med børns sproglige udvikling. Det er vigtigt, at samtalerne altid tager udgangspunkt i det enkelte barns formåen.
Alle hverdagssituationer med jeres barn lægger op til et aktivt sprog, hvad enten det sker i forbindelse med leg, under måltider eller i forbindelse med en hvilken som helst anden aktivitet, så stimuleres barnets sproglige kompetencer. Ved konstant at være opmærksom på, hvordan man taler med børnene, og hvordan børn taler med hinanden, er der skabt et solidt fundament for et sprogstimulerende miljø.
Eksempler på sprogstimulerende aktiviteter i hverdagen:
• Madlavning – inddrag barnet og benævn alle madvarer/handlinger ved navn og benævn både overbegreber og underbegreber som eks. Grønsager = overbegreb og gulerødder, tomater, agurk mm. = underbegreb.
• Borddækning – Overbegreb = service og underbegreb = tallerkner, kopper, glas etc. Bestik er overbegreb for kniv, gaffel, ske etc.
• Tøjvask – benævn det tøj I putter i vaskemaskinen, som sokker, bluser, trøjer mm. – benævn overbegrebet tøj.
• På ture i jeres omgivelser, så benævn det I ser og oplever undervejs.
• Tænk i dialogen med jeres barn, at jo mere af det I benævner med ord i hverdagens situationer, des mere udvikles jeres barns sprog. Det gælder helt fra barnet er nyfødt, at man skal pludre, benævne og samtale om det, man oplever sammen.
I Sprogpakken peges på 10 gode anbefalinger, som kan hjælpe dit barn godt vej:
1. Følg barnets interesse
2. Brug åbnende spørgsmål
3. Vent på barnets svar
4. Fortolk og udvid, hvad barnet siger
5. Hjælp barnet med at sætte ord på
6. Forklar ord, barnet ikke kender i forvejen
7. Relater til noget, barnet kender
8. Udnyt de sproglige kompetencer, barnet har i forvejen
9. Ret ikke barnets fejl direkte
10. Leg med sproget, når det er muligt
Kilde: Sprogpakken