Hop til indhold
Menu
Forside
Dagtilbud
Barnets sproglige udvikling
Sproglig udviklingstrappe
Sproglige milepæle 0-6 år
Milepæle inden for de enkelte sprogområder
Milepæle for tidlig læseudvikling – fra 6-36 måneder
Sprogets regler
Børn lærer sprog sammen med andre – artikler til inspiration
Sprogarbejde i dagtilbud
Sprogarbejde i dagpleje, vuggestue og børnehave
Samtaler i hverdagen – Dialogisk læsning – Tematiseret sprogarbejde
Dialogisk læsning
Tematisk sprogarbejde for pædagogisk personale
Anvendelse af SprogTrappen
SprogTrappen
Sådan arbejder vi med SprogTrappen i dagplejen og vuggestuen Sønderborg Kommune
Vurdering af barnets sprog – Sprogvurdering 3-6
Hvad er sprogvurdering?
Hvem skal sprogvurderes?
Dagtilbudsloven §11
Sprogvurdering i Sønderborg
Hvad gør vi efterfølgende?
Sprogopfølgningsmøder
Når der er knas med sproget
Sproglige vanskeligheder
Hvordan kan der hjælpes?
Hvornår er der brug for hjælp til sprogudvikling?
Hvordan kan der hjælpes?
Overgange (passager)
Tosprogethed (flersprogethed)
Tidlig literacy
Fagpersoner
PPR
Læsevejledere
Sprog- og læsekonsulent
Koordinator for flerkulturel arbejde i dagtilbud
Sundhedsplejersker
Inspiration
Bibliotekernes Sprogspor
Skole
Læsning
Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Læsekonferencer
Faglig læsning
Den sproglige dimension i alle fag
En læseguide
Læsning i fagene – et inspirationsmateriale – til faglærer og fagteam på mellemtrinnet og i overbygningen
De sproglige mål
Faglig læsning og skrivning
Sproglig udvikling som tværgående tema
Dansk som andetsprog som dimension i fagene
Vurdering Test Evaluering
Børnehaveklasse
Fælles mål i børnehaveklassen
Milepæle for læsning i børnehaveklassen
Sprogvurdering i børnehaveklassen
Resultat, fortolkning og opfølgning
Inspiration til børnehaveklassen
Tosprogede – DSA
Overgange (passager)
Overgang fra daginstitution til skole
Overgang fra børnehaveklasse til 1. klasse
Overgang fra indskolingen til mellemtrinnet
Overgang fra mellemtrinnet til udskolingen
Fra grundskole til ungdomsuddannelse
Overgang ved lærerskift, skoleskift, sygdom, praktikanter mm.
Fagpersoner
PPR
Læsevejledere
Ordblindevejledere
VidensBy og faglige vejledere
Sprog- og læsekonsulent
Sundhedsplejersker
Sprog- og læsevanskeligheder
Læsevanskeligheder
Hvad er læsevanskeligheder?
Skrivevanskeligheder
Afkodning
Sprogforståelse
Sammensatte læsevanskeligheder
Screening i forhold til sammensatte læsevanskeligheder
Når der er knas med sproget
Sproglige vanskeligheder
Hvordan kan der hjælpes?
Anvendelse af SprogTrappen
Ordblindhed/dysleksi
Hvad er ordblindhed?
Nationalt Videncenter for Ordblindhed
Risikotegn på ordblindhed
Forebyggende – foregribende – indgribende indsats
Hvem kan identificere ordblindhed og andre læsevanskeligheder i Sønderborg Kommune?
Ordblinderisikotesten
Ordblindetesten
Procedure for identifikation af børn/elever i risiko for læsevanskeligheder
Kompenserende IT
Tale til tekst-ressource
Indscanning af tekster
Indscannede tekster
Vejledning
Folkeskolens prøver på særlige vilkår
Afgørelse om særlige prøvevilkår
Deadlines
Forlænget prøve- og/eller forberedelsestid
Inspiration
Forudsætninger for læsning
Hvad er sproglig opmærksomhed?
Hvad er fonologisk opmærksomhed?
Inspiration
Inspiration
DLD
En model for dialogisk læsning
Kilde:
Sprogpakken