Tidlige risikotegn på ordblindhed:
- Ordblindhed eller læsevanskeligheder i familien
- Vanskeligheder med talesproget
- Forsinket taleudvikling
- Barnet bruger i lang tid enkeltord i stedet for sætninger
- Barnet har svært ved at få styr på udtalen af ord med flere konsonanter (f.eks. strømpe, springe, længst)
- Barnet har vanskeligheder ved hurtigt at benævne ord
- Vanskeligheder med at huske sangtekster, at rime og remse og følge længere beskeder
- Barnet viser ringe interesse for bogstaver (fx i eget navn) eller bøger.
Risikotegn i børnehaveklassen:
- Vanskeligheder med at rime betyder, at barnet har svært ved at forstå, at to ord er i “lydfamilie” med hinanden, selv om de ikke ligner hinanden i betydning, fx mand/spand, hus/mus, potte/måtte.
- Vanskeligheder med at huske bogstaver eller tal.
- Vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord (fx at finde ud af, hvordan ordet “lur” vil lyde, hvis man fjerner det første bogstav “l”).
- Vanskeligheder med at huske ord.
Risikotegn i 1. klasse – indskoling:
- Vanskeligheder med at lære alfabetet og oversætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord.
- Vanskeligheder med hurtigt at genkende hyppige ord i læsning.
- Vanskeligheder med stavning.
- Vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver.
Risikotegn i senere klasser:
- Læser meget langsomt og upræcist i alle fag med tekster
- Vanskeligheder med at stave
- Vanskeligheder med at formulere sig skriftligt
- Vanskeligheder med at lære fremmedsprog
- Nederlagsfølelse og evt. sociale problemer.
Unge og voksne med ordblindhed oplever ofte følgende udfordringer:
- Læser langsomt og upræcist.
- Har svært ved at læse især nye eller sjældent forekommende ord.
- Staver upræcist – og nogle gange fejlstaver ord, som de andre gange godt kan stave til.
- Undgår og udsætter opgaver med læsning.
- Undgår og udsætter skrivning, fx i gruppearbejde på uddannelsen eller i forbindelse med arbejdet.
- Har problemer med at give et resume af en tekst i hovedpunkter.
- Har problemer med at besvare spørgsmål til tekster.
- Har svært ved at lære og huske nye ord og navne, fx fagord på uddannelsen eller arbejdspladsen.
- Problemer med at tilpasse sig nye læsesituationer eller -strategier.
- Arbejder langsomt, når de skal skrive og læse.
- Har ringe opmærksomhed på detaljer eller omvendt fokuserer for meget på dem.
- Misforstår information.
- Har et utilstrækkeligt ordforråd (pga. manglende læseerfaringer og problemer med at lære at udtale nye ord korrekt).
- Har problemer med planlægning af tid og opgaver.
- Er bedre til at formulere sig mundtligt end skriftligt.
Kilde: Socialstyrelsen