Forebyggende indsats:
En tidlig indsats fra institutioner og hjem kan minimere risikoen for ordblindhed ganske betydeligt (Socialstyrelsen.dk)
Danske og udenlandske undersøgelser viser, at børn, der har forældre med ordblindhed, er i større risiko for selv at opleve problemer med skriftsproget. Men med en solid og koordineret indsats fra institutioner og hjem, kan denne risiko nedsættes væsentligt (Socialstyrelsen.dk)
Når der arbejdes forebyggende, er der tale om generelle problemstillinger, som læreren løser indenfor normalklassens rammer. – Differentiering, holddannelse, kollegial sparring, sparring/rådgivning fra læsevejleder og ordblindelærer underbygger lærerens muligheder indenfor klassens rammer.
Den forebyggende undervisning er rettet mod alle elever.
Dagpleje/vuggestue |
|
|
Dagtilbud |
|
|
Børnehaveklasse |
|
|
1. klasse |
|
|
2. klasse |
Elever, der placerer sig i kategorien ”Erkendelse” eller derunder, afdækkes yderligere med henblik på at iværksætte en målrettet indsats.
Elever, der placerer sig i kategorien ”Erkendelse” eller derunder, afdækkes yderligere med henblik på at iværksætte en målrettet indsats.
Elever, der placerer sig i kategorien “mangelfuld præstation” eller i “ikke tilstrækkelig præstation”, bør afdækkes individuelt – fx Elbros ordlister
|
|
|
· IT-vejleder, klasselærer/dansklærer, ordblindelærer og/eller læsevejleder | |
Slutningen af 2. klasse | DVO’s screening for ordblindhed (nonord-diktat) tages på alle elever i slutningen af 2. klasse
Elever, der i nonordsstaveprøven scorer 8 rigtige eller derunder, udtages til en individuel undersøgelse. De individuelle DVO-test foretages af ordblindelæreren og/eller læsevejlederen og tager ca. 45 minutter. Efter de individuelle test vurderes det, om eleven har brug for en intensiveret indsats ift. sine læsevanskeligheder.
|
· DVO’s screening for ordblindhed |
Foregribende indsats:
Forskning omkring ordblindhed viser, at hvis vanskelighederne opdages i tide, og der sættes ind med kvalificeret og målrettet undervisning, så vil disse elever kunne lære at læse funktionelt.
Derfor vil det være muligt for ordblinde elever at kunne lære at læse og stave, men det vil kræve en intensiv indsats.
Der er tale om en målrettet indsats mod kendte risikobørn i normalundervisningen. Der er brug for yderligere differentiering, kollegial sparring i teamet, holddannelse, rådgivning fra ressourcecenteret og evt. PPR.
Når der arbejdes med den foregribende indsats, er den individuel målrettet den enkelte elev og de vanskeligheder, som eleven befinder sig i.
Klasselærer, ordblindelærer og evt. læsevejlederen udarbejder i fællesskab en handleplan, hvor forældrene orienteres om den individuelle handleplan. Hvis der er ønsker om en indsats i hjemmet, inddrages forældrene i udarbejdelsen af handleplanen.
Handleplanen forelægges ledelsen.
3. klasse | De elever, som har behov for intensiveret indsats pga. risiko for ordblindhed, skal tilbydes en intensiv målrettet indsats med fokus på systematisk undervisning i udnyttelse af skriftens basale lydprincip i læsning og skrivning. Der laves en individuel, tidsbegrænset handleplan, som er mulig at evaluere på.
Handleplanen forelægges ledelsen. |
Klasselærer/dansklærer, ordblindelærer og/eller læsevejleder, forældre og skoleleder.
Opfølgning på handleplan (efter 10-12 uger): Effekten af den aftalte handleplan vurderes. Hvis eleven stadig har vanskeligheder, iværksættes en ny målrettet, tidsbegrænset indsats og handleplan, som er mulig at evaluere på. |
Indgribende indsats:
Der er tale om en målrettet indsats rettet mod de elever, som har brug for specialpædagogisk bistand. Der er brug for en særlig tilrettelagt og målrettet undervisning, samarbejde mellem faglærer og specialundervisningen og evt. PPR.
Faglærere, ordblindelærer og/eller læsevejledere og ressourcecenter udarbejder i fællesskab en handleplan, hvor forældrene orienteres om den individuelle handleplan. Hvis der er ønsker om en indsats i hjemmet, inddrages forældrene i udarbejdelsen af handleplanen.
Handleplanen forelægges ledelsen.
4. klasse og opefter |
|