På mellemtrinnet har de fleste elever opnået et fundament af funktionelle læsestrategier, og de kan nu læse bøger af større omfang, hvor det udelukkende er teksten, der bærer indholdet.
På mellemtrinnet er der derfor følgende milepæle:
-Eleven læser mere flydende og læsningen stoppes kun en gang imellem: Læsningen flyder nu generelt lettere, og der bliver længere mellem de ord, som eleven stopper op ved. En gang imellem læses en hel sætning eller linje uden besvær. Selve afkodningen kræver fortsat energi, men eleven er godt på vej mod flydende læsning.
– Eleven kan anvende søgelæsning og kan på den måde hurtigt finde ønskede oplysninger både i kendt og ukendt tekst: Eleverne raffinerer på dette trin evnen til at finde en bestemt information – det kan være data, årstal, svar på spørgsmål mm. Ofte begynder søgelæsningen helt spontant fx ved at gå tilbage i teksten for at bevise, at det var rigtigt- måske i forbindelse med at finde svar på spørgsmål i quiz – og gådebøger.
– Læser flydende med god forståelse – foretrækker nu stillelæsning fremfor at læse højt: Eleven behøver nu ikke længere at have billeder som støtte til læsningen, da eleven nu magter at læse længere tekster uden at blive træt eller give op. Et andet tydeligt tegn her er også, at eleven kan korrigere og rette sig selv under læsningen, hvilket betyder, at eleven forstår det læste.
– Eleven kan læse en instruktion, opskrift eller arbejdsbeskrivelse i flere led og viser forståelse gennem handling.
– Eleven forstår indholdet i udenlandske film – og naturprogrammer ved hjælp af underteksterne: Mange børn oplever selv, at de er kommet et stort skridt fremad i deres læseudvikling, når de kan nå at læse underteksterne på TV.
Reference:” Læseudvikling: Bogen om ny LUS”, Birgitta Allard, Bo Sundblad, Alinea 2001.