Efterhånden som elevens læsning bliver mere sikker skal elevens læsehastighed også øges. Sikkerhed kommer altid før hastighed, men hastighed spiller en væsentlig rolle i takt med, at læsemængden øges i flere fag.
Hvor hurtigt bør eleverne kunne læse?
I undervisningsvejledningen i Fælles Mål findes en oversigt, som kan bruges som rettesnor for udviklingen af stillelæsning, den læsning som foregår inde i hovedet på eleven.
Stillelæsningshastighed – alderssvarende tekst:
2.klasse 100 ord pr. minut
4.klasse 150 ord pr. minut
6.klasse 200 ord pr. minut
9.klasse 250 ord pr. minut
Stillelæsningshastighed – fagtekst:
2.klasse 60 ord pr. minut
4.klasse 100 ord pr. minut
6.klasse 140 ord pr. minut
9.klasse 170 ord pr. minut
Oplæsningshastighed:
Læseforskeren Rasinski har udarbejdet et skema, der kan vise progressionen i forventet antal oplæste ord pr. minut.
Tallene skal forstås sådan, at hver gang man begynder på et nyt klassetrin, stiger teksternes sværhedsgrad, så derfor ser man et fald i antal ord pr. minut ved begyndelsen af skoleåret. Ligger en elev langt under, er der risiko for, at han/hun ikke udvikler sig til at blive en flydende læser, og man bør kontakte skolens ressourcepersoner for hjælp.
Forventet antal oplæst ord pr. minut
Efterår Vinter Forår
2.klasse 30-80 50-100 70-130
3.klasse 50-110 70-120 80-140
4.klasse 70-120 80-130 90-140
5.klasse 80-130 90-140 110-150
6.klasse 90-140 100-150 110-160
7.klasse 100-150 110-160 120-170
8.klasse 110-160 120-180 130-180
Tommelfingerregel for oplæsning:
Godt på vej mod flydende læsning 80 ord pr. minut
Flydende læsning 100 ord pr. minut
Flot flydende læsning 120 ord pr. minut
Reference: ”Flydende læsning i praksis”, Gertrud Brandt, Akademisk Forlag 2012.