Dagtilbud:
- Dagpleje/vuggestue: Der udarbejdes en SprogTrappen på barnet fra det starter i dagpleje/vuggestue – Sådan gør vi i Sønderborg Kommune
- Børnehave: 3-års sprogvurdering (Rambøll/Hjernen og Hjertet) af alle børn – Sprogvurdering i Sønderborg Kommune
- SprogTrappen kan anvendes som supplerende materiale til Sprogvurdering 3-6 i børnehaven, hvis der er behov for en mere uddybende vurdering – Sådan gør vi i Sønderborg Kommune
- Børnehave: 4-års sprogvurdering (Rambøll/Hjernen og Hjertet) af de børn, som ikke var sprogligt alderssvarende i 3-års sprogvurderingen (fokuseret og særlig indsats) – Sprogvurdering i Sønderborg Kommune
- Sprogvurdering inden skolestart
Børnehaveklassen:
- Sprogvurderingsmaterialet (Rambøll/Hjernen og Hjertet)
- Individuel sprogscreening
- Ordblinderisikotesten (i slutningen af børnehaveklassen)
- klasse:
- Ordblinderisikotesten (i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse)
- klasse:
- DVO’s nonordstavning som gruppetest i slutningen af 2. klasse.
- Evt. de tre individuelle test fra DVO (kan også tages i begyndelsen af 3. klasse):
- Højtlæsning af ord
- Højtlæsning af nonord
- Fonologisk subtraktion
- Elbros ordlister
- Nationale Test i læsning
- – 6. klasse:
- Elbros ordlister
- Testbatteriet
- IL, Individuel Læseprøve
- Den nationale Ordblindetest (fra 4. klasse)
- Nationale Test i læsning
- – 9. klasse:
- ”Find det der lyder som et ord”-testen
- Den nationale Ordblindetest
- Nationale Test i læsning
Ungdomsuddannelser:
- ”Find det der lyder som et ord”-testen
- Den nationale Ordblindetest
Ordblindhed i grundskolen: Et inspirationsmateriale